• el-Akîdetu’t-Tahâviyye, Hanefî mezhebinin büyük Hadis, Fıkıh ve Akâid âlimi İmam Ebû Caʻfer et-Tahâvî’nin, mezhebin üç imamı: İmam Ebû Hanîfe, İmam Ebû Yusuf ve İmam Muhammed (rh.a)’in ortaklaşa benimsediği Ehl-i Sünnet akâid ilkelerini ihtiva eden temel metinlerden biridir.

    Üzerine tarih boyunca muhtelif dönemlerde şerhler yazılmış olan bu kurucu metin, yazık ki son dönemlerde ülkemizde neredeyse unutulmaya terk edilmiş bulunmaktadır.

    Elinizdeki çalışma, RUZEM’deki Akâid dersinde takip ettiğimiz el-Akîdetu’t-Tahâviyye metni üzerine yaptığımız kısa açıklamalardan oluşmaktadır. Mevcut boşluğu bir nebze de olsa doldurmak amacıyla neşrettiğimiz bu çalışmada fazla detaya girilmemiş, ağırlıklı olarak orta seviye okuyucu hedeflenmiştir.

     

    Karton Kapak | Mayıs 2020 | 7. Baskı | 272 Sayfa

     

     

     

     

  • İdrak ve Tasdik – Ebubekir Sifil

    28.00  17.00 

    “Yerli müsteşrikler”in Sünnet-i Seniyye ile başı pek hoş değildir. Elbette bu tavırlarını Sünnet’e karşı doğrudan ve açıkça cephe alarak belli etme yanlışına düşmezler. Bunun yerine pek çok hadisin akla ve Kur’ân’a uymadığından, genel olarak haber-i vahitlerin doğruluğundan emin olmanın imkânsızlığından, uydurma vakıasından… söz etmeyi tercih ederler…

    Elinizdeki kitabın, ağırlıklı olarak Hadis sahasıyla ilgili makalelerden oluşmasının en temel sebebi budur. Sünnet’in ve Hadis’in bilincimizdeki yeri muhafaza edilirse, cüz’î yalpalamaların kimliğimizi etkileyecek istikamet sapmalarına dönüşmesi mümkün olmayacaktır.

    Varisi bulunduğumuz devasa mirasın önce anlaşılması ve “idrak” edilmesi, arkasından da “tasdik” ve müdafaa edilmesi, itikadımızı da, fıkhımızı da murad-ı ilahî doğrultusunda şekillendiren Sünnet-i Seniyye’nin merkezî konumunun muhafazası ile mümkün olabilecektir.

    Makalelerin kaleme alınış tarihleri 1990’lı yılların başından 2006’ya kadar geniş bir yelpazeyi kuşatmaktadır. Bir kısmı muhtelif dergilerde neşredilmiş bulunan, bir kısmı ise herhangi bir mevkutede yer almayan bu yazıların, sahih Din tasavvurunun “idrak ve tasdik”ine katkı sunması temel arzumuzdur.

    Karton Kapak | İstanbul, 2020 | 5. Baskı | 256 Sayfa

     

  • İnsanlarla birlikte “çevre”nin de Müslüman olduğu zaman dilimlerinde İslâm’ı samimi olarak “öğrenmek”, “yaşamak” ve “aktarmak” isteyen için kapılar açık, imkânlar mevcut iken, bizler, 21. yüzyıl Müslümanları bu süreçler dizisinin her birinde bin bir sorunla yüz yüze bulunuyoruz. O kadar ki, bu süreçlerin her biri bizler için ayrı bir “handikap” teşkil ediyor.

    “Niçin” öğrenmeliyiz, “neyi” öğrenmeliyiz, “ne kadar” öğrenmeliyiz, “nasıl” öğrenmeliyiz ve nihayet öğrendiklerimizle ne yapmalıyız?

    Geçmişe oranla daha bir cesamet ve kesafet kazanmış bulunan tuzaklar tarafından içimizden ve dışımızdan kuşatıldığımız Modern Çağ’da İslâm’ın vadettiği zihin, kalp ve ruh berraklığına, “hakikat”i yaşayan insana, zamana ve mekâna nasıl ulaşabiliriz?

    İçimizi ve dışımızı önce tamir, sonra imar sorumluluğunu yerine getirmede, bu soruların gerçek ve açık cevaplara kavuşturulması hayatî önem arz ediyor.

    Elinizdeki kitap, bu temel gerçeği “mesele” edinenlere ve “hakikat” diye bir derdi olanlara hitaben kaleme alınmış yazılardan oluşuyor.

     

    Karton Kapak | İstanbul, 2020| 5. Baskı | 1. Cilt: 335 Sayfa | 2. Cilt: 324 Sayfa | 3. Cilt: 330 Sayfa 

  • Örnek Nesil – Şerafeddin Kalay

    55.00  40.00 

    Eserin Tam İsmi: Peygamber Dostları Örnek Nesil / İslâmı Nasıl Anladılar, Nasıl Yaşadılar


    Sahabe üzerine pek çok şey yazıldı bugüne kadar. Elinizdeki eser de, 2000’lerden Asr-ı Saadet’e bakıp ,çağımıza güzellikler taşıma gayretindeki bir film adamının yıllar alan çalışmasının ürünü. Eser hassas bir kalp ikliminde oluşmuş. Bizzat yazar, ele aldığı her sahabinin hayatından önce kendi kişiliği için bir şeyler devşirme gayretiyle hareket ediyor. Bir kuyumcu işçiliği bu. Her olaydaki, her hayattaki ayrıntıyı arama ve özündeki mesajı yakalama çabası.

  • Fıkh’ı, “Müslümanların önünü açmakla görevli bir mekanizma” olarak görme eğiliminin giderek ısrara dönüşmekte olduğu bir ortamda, “ahiretimiz için neyin zararlı olduğu” değil, “dünyamız için neyin faydalı olduğu” sorusu ve endişesi ön plandadır. Seküler dünyanın talepleri, dayatmaları, kuşatmaları karşısında -“direnmek” şöyle dursun-, “uyum sağlama”yı hayat ilkesi edinmiş Müslümanların, Fıkh’a “durumu meşrûlaştırıcı” bir misyon yüklemesi kaçınılmaz olmaktadır.

     

    Fıkıh’la ilişkimizdeki tâyin edici faktör, dünya merkezli/seküler tercihlerimiz olunca Fıkıh da dünyayı ahirete yönelik olarak tanzim etmenin vahiy merkezli zemini olmaktan çıkıp, dünyayı dünya için tanzim eden “hukuk”a dönüşmektedir. Üstelik de pek çok boyutu tırpalanmış olarak.

    Elinizdeki kitap, esas itibariyle bu kırılmanın İslâmî ilimlerin hemen tamamına taalluk eden tezâhürlerini mercek altına almaktadır. Sorulan sorular, hükmü merak edilen fer’î-fıkhî meselelerle sınırlı olmayıp, bütünüyle din telakkimizi ilgilendiren alanları ihâta etmektedir. Akaid/Kelâm başta olmak üzere bütün İslâmî ilimlerle ve Kur’ân-Sünnet başta olmak üzere edille-i şer‘iyyenin hemen tamamıyla ilgili soru ve cevapları ihtivâ eden bir kitabın özet/muhtasar olması mümkün değildi. Bu sebeple sorulara “el-Cevap: Caizdir/değildir” demekle yetinilmemiş, kimi zaman soruların arka planına da inilerek detaylı cevaplar verilmeye çalışılmıştır.

     

    Cilt Kapak | İstanbul, 2020| 5. Baskı | 533 Sayfa

  • Resûl-i Ekrem (s.a.v) Efendimiz Medine’ye hicret ederken, yol üzerinde bulunan Ranûna Vadisi’nde kıldırdığı Cuma namazında şöyle seslendi:

    Ey insanlar! Ölmeden önce kendiniz için ahiret azığı hazırlayın.

    Allah’a yemin olsun ki her biriniz öleceğinizi ve sürünüzü çobansız bırakacağınızı elbette biliyorsunuz. Sonra da Rabbi ona, aralarında ne bir tercüman ne de perdedar olmaksızın şöyle diyecek: Benim elçim sana gelip hakikati tebliğ etmedi mi? Ben sana mal mülk verdim, ihsanda bulundum; peki, sen kendin için önceden bir şey hazırladın mı?


    Rıhle Kitap | Karton Kapak | İstanbul, 2019 | 3. Baskı | 222 Sayfa

  • Hayatın temeli inançtır. Hayata gerek iyi, gerekse kötü istikamette yansıyan her türlü faaliyetin arka planında, onları kuvveden fiile çıkaranların varlık ve eşya hakkındaki telakkileri, kabul ve redleri vardır.

    Şüphesiz bu temel tespit biz Müslümanlar için de aynen geçerlidir. İslam inancına göre hayatın, Yüce Yaratıcı’nın irade ve rızası doğrultusunda yaşanması esastır. Bunun da ancak Ehl-i Sünnet ve’l-Cemaat itikadının hayatın temeline yerleştirilmesiyle mümkün olabileceğini düşünüyoruz.

    Müslümanlar, nasıl Ehl-i Sünnet ve’l-Cemaat’in itikadî kabulleri doğrultusunda yaşadıkları zaman dilimlerinde dünyaya ilim, irfan ve medeniyet örnekleri vermişlerse, günümüzde de özelde İslam dünyasında, genelde insanlık âleminde yaşanan çürüme, yozlaşma, inhitat ve buhranlar ancak Ehl-i Sünnet ve’l-Cemaat itikadının ihyası ve bunun üzerine inşa edilecek pratiklerle aşılabilecektir.

    Elinizdeki çalışma, fikir hayatımızın muhtelif cephelerinde istikametimizin tayininde bize rehberlik edecek işaretler sunmaktadır.

    Karton Kapak | Ocak, 2020 | 5. Baskı | 258 Sayfa

  • Eserin Tam İsmi: Şiâ Rivâyet Kültüründeki Derin Paradoks TAKIYYE


    بسم الله الرحمن الرحيم
    الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين

    Müslüman tarihinde ortaya çıkmış İslam içi birçok fırka mevcuttur. Bunların kimisinin siyasi kimisinin de kelami felsefî yönü ağırlık basmaktadır.

    Siyasi söylemleri mezhebin iç dinamiğini oluşturan fırkaların başında ise Şia gelir. Tarihsel süreç içerisinde birçok Şia fırkası türemiş, bunların bir kısmı müntesiplerinin zamanla yok olması sebebiyle tarih sahnesinden çekilmiş bir kısmı ise aktif olarak varlığını sürdürmüştür. Şia fırkaları arasında bugün en yaygın olan fırka, İsna Aşeriyye el-İmamiyye diye bilinen On İki İmamcılar fırkasıdır. Türkiye’de daha çok Caferiler diye bilinirler. Bu çalışmada Şia’dan kasıt bu fırkadır.

    Bu fırka özüne siyasi talepler mündemiç bir fırka olmakla beraber tarihi süreç içerisinde kendine has inanç, ibadet, ahkam ve ahlakiyat sistemi de geliştirmiştir. Bu sistem bir yere kadar ana akım Ehli Sünnet mezhepleriyle uyuşmakta bir yerden sonra da ciddi farklılıklar göstermektedir. Bu çalışmada takıyye’nin Ehli Sünnet ve Şia’daki yerini, takıyye’nin Şia ekolleriyle beraber anılmasının sebebini, yine Şia rivayet kaynaklarına dayanarak takıyye rivayetlerinin meydana getirdiği rivayet sorununu ve bu sorunun yol açtığı ayrıştırıcı, ötekileştirici boyutlarını analiz ettik.


    Karton Kapak | İstanbul, 2016 | 1. Baskı |152 Sayfa

  • İhyâ ve İnşâ – Ebubekir Sifil

    40.00  24.00 

    Modern zamanlarda Ümmet olarak maruz kaldığımız işgal ve istila, yerine göre toprağı, yerine göre yeraltı ve yerüstü kaynaklarını hedefliyor. Bu durumun yol açtığı yıkımın telafisi hiç şüphesiz kolay olmayacak. Ancak Ümmet’in maruz kaldığı “zihnî kuşatma”nın yol açtığı tahribatın yol açtığı yıkım diğerlerine kıyasla çok daha derin ve kalıcı…

    Bu işgale direnmek, diğer işgal türlerine mukavemetle kıyaslandığında çok daha zor. Zira her şeyden önce onu “fark etmek” başlı başına bir çaba istiyor. “Pirincimizin içindeki beyaz taş”ı, yani İslam’ı “içeriden” bir dil kullanarak tahribe azmetmiş çevrelerin faaliyetlerini de bu gerçeğin üstüne eklediğimizde, sorumluluğumuzun ne denli ağır olduğunu uzun uzadıya anlatmaya gerek kalmıyor.

    Elinizdeki kitap, maruz kaldığımız “zihnî işgal”in kodlarını çözmeyi hedefleyen makalelerden oluşuyor.

    Karton Kapak | İstanbul, 2020| 4. Baskı | 437 Sayfa

  • İnsanlarla birlikte “çevre”nin de müslüman olduğu zaman dilimlerinde İslam’ı samimi olarak “öğrenmek”, “yaşamak” ve “aktarmak” isteyen için kapılar açık, imkanlar mecut iken, bizler, 21. Yüzyıl müslümanları bu süreçler dizisinin her birinde binbir sorunla yüzyüze bulunuyoruz. O kadar ki, bu süreçlerin her biri için ayrı bir “handikap” teşkil ediyor.

    Elinizdeki bu kitap, bu temel gerçeği “mesele” edinenlere ve “hakikat” diye bir derdi olanlara hitaben kaleme alınmış yazılardan oluşuyor.


    Karton Kapak | İstanbul, 2014 | 3. Baskı | 312 Sayfa

  • Modern zamanlarda bilincimize arız olan muhtelif illetler, İslam’ın ve onun kaynaklarının doğru/sahih biçimde algılanmasını önemli ölçüde engellemektedir.

    Bu “arıza” durumunun sadece algı seviyesinde kalmayıp, imana ve amelî hayata dolaysız biçimde etki ettiği ise izahtan varestedir…

    “Bahsedilen durumun bir “arıza” olarak tesbiti ne kadar doğrudur?” sorusu bu noktada önemlidir. Ancak bu sorunun cevabına burada eğilmektense, onu, makaleler okunduktan sonra okuyucuda oluşacak kanaate havale etmenin daha doğru olacağı düşüncesindeyiz. Zira makalelerde sadece arızanın ortaya konmasıyla yetinilmemiş, onun niçin “arıza” olarak değerlendirilmesi gerektiği sorusunun cevabı da ortaya konmaya çalışılmıştır…

    İslamî ilimlerin muhtelif branşlarına taalluk eden makalelerde salt akademik endişelerle hareket edilmemiş, Müslümanlar’ın gündemini oluşturan meselelere neşter vurulması da hedeflenmiştir.


    Karton Kapak | İstanbul, 2019 | 6. Baskı | 268 Sayfa

     

  •  

    ‘İstikamet yazıları’ müslüman bireyin günlük hayatın hay-huyu içinde derinlemesine bir nüfuz ve tahkik imkanı bulamadığı meseleler hakkında kuşbakışı tesbit, tenkit ve teklifler ihtiva eden yazılardan oluşan bir kitap.

    İtikattan ahlaka, ibadetten davranışlarımıza kadar varlık algımızı oluşturan ne varsa bir bütün olarak tehdit altında bulunduğu modern dünyada, istikametimizi muhafaza ederek yürüyüşümüzü devam ettirmek ancak bir şekilde mümkün: Bizi ‘biz’ kılan değerleri ete kemiğe bürüyüp hayatımıza aktaran kaynaklardan devamlı surette beslenmek. Bu, asla kesintiye uğramadan sürdürülmesi gereken bir faaliyet.


    Karton Kapak | İstanbul, 2017| 3. Baskı | 398 Sayfa

  • ‘İstikamet yazıları’ müslüman bireyin günlük hayatın hay-huyu içinde derinlemesine bir nüfuz ve tahkik imkanı bulamadığı meseleler hakkında kuşbakışı tesbit, tenkit ve teklifler ihtiva eden yazılardan oluşan bir kitap.

    İtikattan ahlaka, ibadetten davranışlarımıza kadar varlık algımızı oluşturan ne varsa bir bütün olarak tehdit altında bulunduğu modern dünyada, istikametimizi muhafaza ederek yürüyüşümüzü devam ettirmek ancak bir şekilde mümkün: Bizi ‘biz’ kılan değerleri ete kemiğe bürüyüp hayatımıza aktaran kaynaklardan devamlı surette beslenmek. Bu, asla kesintiye uğramadan sürdürülmesi gereken bir faaliyet.


    Karton Kapak | İstanbul, 2017 | 3. Baskı | 398 Sayfa

  • Eserin Orjinal İsmi: Modern Bir Din Projesinin Tenkidi ‘Allah ile Aldatmak’


    Görsel temsilîdir. 


    Karton Kapak | İstanbul, 2013 | 2. Baskı | 442 Sayfa

  • RIHLEKitap | İslam Düşüncesi Kitaplığı  | Salim Öğüt Kitaplığı

    Eserin Orjinal İsmi: Modern Düşüncenin İslam Anlayışı  Dini Özünden ‘Koparmadan’ Okumak


    Bu insanlar, kimilerine göre İslam’ın bugüne kadar ertelenmiş reformunu gerçekleştiren aydın, ilerici, çağdaş, uygar ve modern ilahiyatçılar, kimilerine göre de, çağın ve insanının taleplerini görmüş ve onların, tashih (yanlışlarını düzelten) değil, tasvib eden (yaşadıkları hayatı onaylayan) ilahiyatçı tipine ihtiyaç duyduklarını fark etmiş, dolayısıyla onlara istediklerini veren, karşılığında da istediklerini alan şarlatanlardır. Arka Kapak’tan.


    Görsel temsilîdir. 


    Karton Kapak | İstanbul, 2013 | 2. Baskı | 419 Sayfa

  • RIHLEKitap | İslam Düşüncesi Kitaplığı  | Salim Öğüt Kitaplığı

    Eserin Orjinal İsmi: Modern Düşüncenin Kur’an Anlayışı ‘Bir Zihniyet Eleştirisi’


    Bazı ilahiyatçılar dini, bir din âlimi sıfatıyla değil, din bilimci sıfatıyla incelemektedirler. Bunun ne anlama geldiğini görmek için din âlimi ile din bilimci arasındaki farkın bilinmesi gerekir.. Arka Kapak’tan.


    Görsel temsilîdir. 


    Karton Kapak | İstanbul, 2013 | 2. Baskı | 326 Sayfa

  •  

    Sevad-ı Azam’la olan irtibatımız aynı zamanda İslam’a olan sahih teslimiyetimizin ilanıdır. Bu ilan Asr-ı Saadet’ten beri hep böyle olageldi. Ancak bir kısım nev-zuhûr ilahiyatçı zevat bu ilişkiyi ve bu ilişkinin inşa ettiği ilmî usulü hurafe kaynağı olarak tesmiye ettikten sonra, nefsî mülahazalarını din diye ileri sürmeye başladı.

    Kendisiyle varlığı anlamlandırdığımız, bizi biz yapan Usûlümüzü terk ettikten sonra çaresiz maruz kaldığımız modern duruma tam da burada el atıyor mezkûr zevat. Böylece modern durumda Modern Fetvalar serdediliyor yani Çağdaş Hurafeler.

    Bu kitap, çağdaş hurafelerin kadim ilmî usulümüz karşısındaki aciz durumunu ve bid’at halini ifşa ediyor.

     

    Karton Kapak | İstanbul, 2020 | 5. Baskı | 250 Sayfa

  • Geleneksel değerler ifadesi ile tanımlanan İslami kavramlara karşı mücadele, aslında Kur-an ve Sünnette ifadesini bulan temel düşünce ve akidevi belirleyicileri karşı bir başkaldırıdır. Zaman zaman popüler bir mahiyet arzeden bu başkaldırının dayanağı varsayılan ilmi ve metodolojik argümanlar hakkında şu ana kadar ne yazık ki ciddi bir sorgulama yapılmış değildir. Bu modern İslam düşüncesinin fikir babası Fazlur-Rahman’dır. Türkiye temsilcisi ise Yaşar Nuri Öztürk’tür. Serinin I. Kitabı Yaşar Nuri Öztürk’e cevap mahiyetindedir. II.’inci kitabı ise Fazlur-Rahman’ın eserlerinin eleştirisidir.


    Karton Kapak | Haziran, 2019 | 7. Baskı | 528 Sayfa

  • Geleneksel değerler ifadesi ile tanımlanan İslami kavramlara karşı mücadele, aslında Kur-an ve Sünnette ifadesini bulan temel düşünce ve akidevi belirleyicileri karşı bir başkaldırıdır. Zaman zaman popüler bir mahiyet arzeden bu başkaldırının dayanağı varsayılan ilmi ve metodolojik argümanlar hakkında şu ana kadar ne yazık ki ciddi bir sorgulama yapılmış değildir. Bu modern İslam düşüncesinin fikir babası Fazlur-Rahman’dır.

    Türkiye temsilcisi ise Yaşar Nuri Öztürk’tür. Serinin 1. Kitabı Yaşar Nuri Öztürk’e cevap mahiyetindedir. 2. kitabı ise Fazlur-Rahman’ın eserlerinin eleştirisidir.


    Karton Kapak | İstanbul, 2019 | 7. Baskı | 511Sayfa

  • Eserin Tam İsmi: Postmodern Çağda Müslüman Bilincin İnşası


    Bu kitabın ihtiva ettiği yazılar, karşı karşıya kaldığımız dinî, siyasî, içtimaî ve kültürel meselelere yukarıda bahsettiğimiz hassasiyetler çerçevesinde dokunmaya çalışmıştır. Konular değişkenleri sâbiteler zâviyesinden ama çoğu zaman bunları dillendirme-den kaleme alınmıştır. Takdim’den


    Görsel temsilîdir. 


    Karton Kapak | İstanbul, 2016 | 1. Baskı |305 Sayfa

  • Eserin Tam İsmi: Postmodern Çağda Müslüman Bilincin İnşası


    Bu kitabın ihtiva ettiği yazılar, karşı karşıya kaldığımız dinî, siyasî, içtimaî ve kültürel meselelere yukarıda bahsettiğimiz hassasiyetler çerçevesinde dokunmaya çalışmıştır. Konular değişkenleri sâbiteler zâviyesinden ama çoğu zaman bunları dillendirme-den kaleme alınmıştır. Takdim’den


    Görsel temsilîdir. 


    Karton Kapak | İstanbul, 2016 | 1. Baskı |296 Sayfa

  • Müslümanlar uzun tarihleri boyunca, bugün yaşadıkları “yabancılaşma” durumunu hiçbir zaman yaşamadılar. Din’le ilişkimiz noktasında içinde bulunduğumuz süreci “farklı” kılan en önemli özellik bu olsa gerek.

    Efendimiz (s.a.v)’in pek çok hadislerinde dikkat çektiği “ahir zaman durumu”dur bu ve biz, bu külli savrulma sürecinde istikamet üzere kalabilmek için öncelikle bilinçaltı seviyesinde maruz kaldığımız zihin operasyonlarını fark etmek durumundayız.

    Bunun için ayağımızı nereye basmamız gerektiğini bilmek, olaylar ve olgular hakkında konuşurken bize ait kavram ve hükümleri esas alma dirayetini göstermek kaçınılmaz zorunluluktur.

    Elinizdeki kitapta yer alan yazılar bunu sağlamaya dönük mütevazi bir çabanın ürünü olarak okunmalıdır. Maruz kaldığımız durumun hakikatine ilişkin olarak zihinlerde bir kıvılcım çakmasına vesile olabilirsek amacımıza ulaşmış olacağız.

    Karton Kapak | İstanbul, 2020 | 4. Baskı | 474 Sayfa

  • Hz. Peygamber (s.a.v)’in insanlığa getirdiği son ilahî mesaj, Ümmeti “Son Elçi”nin sözlerini, davranışlarını, hal ve tavrını rehber edinme bilinciyle donatmıştır.
    Bu sebeple Müslümanlar için O’nun ne yaptığı, ne söylediği, hangi durumda nasıl davrandığı.. kısaca “Sünneti” her zaman hayatın en temel gayesi olmuştur. Zira O’nu anlamanın bizatihi Kur’an-ı Hakîm’i anlamak olduğu izahtan varestedir.

    Bu vakıa, ümmeti, özellikle “Peygambersiz zamanlar”da istikamet üzere kalabilmek için O’nun hayatını en ince detaylarına kadar öğrenmeye –tabiî olarak– yöneltmiş, bunun sonucunda da O’ndan görülen, duyulan, gözlenen her şey –imkânlar ve cari adet çerçevesinde– kayıt altına alınmıştır.

    Bu hassasiyetle oluşturulmuş bulunan hadis müdevvenâtı –hiç şüphe yok ki– Hz. Peygamber (s.a.v)’in sünnetinin ve sîretinin tesbitinde başvurulacak birinci el kaynaklardır ve İmam Mâlik’in (179/795) el-Muvatta’ isimli eseri bu müdevvenâtın başında gelmektedir.

    Gerek müellifinin otoritesi, gerekse telif tarzı dolayısıyla el-Muvatta’ telif edildiği tarihten itibaren çok büyük bir ilgiye mazhar olmuş, sadece Hicaz bölgesinde yahut doğu İslam Dünyası’nda değil, İslam Dünyası’nın “öbür ucu” durumundaki Endülüs coğrafyasında dahi pek çok alanda derin ve kalıcı etkiler oluşturmuştur.

    Telif edildiği tarihten itibaren, her esere nasip olmayan bir ilgi ve teveccühle karşılanmış bulunan el-Muvatta’, vefatına kadar İmam Mâlik’ten çok sayıda insan tarafından ahz edilmiş, bunun neticesinde de ortaya, çok fazla sayıda el-Muvatta’ nüshası/versiyonu çıkmıştır. Bu nüshalar arasında, gerek ihtiva ettikleri hadislerin sayısı, isnad ve metinlerin durumu, gerekse İmam Mâlik’in
    fıkhî istidlallerinin ne kadarına yer verdikleri gibi noktalarda birtakım farklılıklar mevcuttur. Önemine binaen bu nüshaların mukayesesi konusunda zaman içinde çok sayıda çalışma yapılmıştır. Gerek el-Muvatta’ât adıyla yapılan müstakil çalışmalar, gerekse el-Muvatta’ üzerine yazılmış bulunan mufassal şerhler bu alanda oluşmuş geniş literatürün ifadesidir. Bu çalışmada, ihtiva ettikleri hadis miktarları ve bu hadislerin sened ve metinlerindeki ihtilaflar noktasında muhtelif el-Muvatta’ nüshaları arasındaki farklılıklar üzerinde durulmuştur. İmam Mâlik’in fıkhî istinbat ve istidlalleri meselesi birinci derecede İslam Hukuku’nu ilgilendirdiği için konu dışı bırakılmıştır.

  • Nüzul-i İsa (aleyhi’s-selâm) konusunda Sahabe döneminden itibaren Ümmet’in üzerinde ittifak ettiği bir kabul, modern zamanlarda Kur’an ve Sünnet’i “yeni ve farklı” bir okumanın nesnesi kılma faaliyetinin sonucu olarak, yerini “yeni ve farklı” bir değerlendirmeye bırakıyorsa, bunun “ilmî özgürlük”ten daha öte bir anlamı olmalıdır. Bu tarz yaklaşımların, ayrıca ima veya tasrihe ihtiyaç bulunmaksızın- “karşı taraf”ı oluşturan sahabîsi, müfessiri, muhaddisi, kelâm âlimi ve tarihçisiyle bütün bir Ümmet ulemasını itham anlamına geldiği açıktır. Sözün sahibinin yaklaşımına göre bu itham “yanılgı”dan “cehalet”e, “anlayış kıtlığına”, hatta “tahrif”e kadar uzanır.

    Karton Kapak | İstanbul, 2018 | 2. Baskı | 81 Sayfa

Updating…
  • Sepetinizde ürün bulunmuyor.